7. KONSTEN ATT BYGGA EN SKYSKRAPA


De där små stegen i rätt riktning, som jag är säker på har en så avgörande betydelse, vart ska jag ta dem? De där små rätta handlingarna som är lätta att göra men även lätta att förbise, vilka är de? Var ska jag börja? undrar jag och kommer att tänka på en passage i Lewis Carrolls bok Alice i Underlandet:

Den vita kaninen satte på sig sina glasögon. "Var ska jag börja, Ers Majestät?" Frågade han.

"Börja i början," sade kungen allvarligt, "och fortsätt tills du kommer till slutet: sluta sedan.”

Var är då början?

Eller kanske snarare:

Hur bygger man ett hus?

Från grunden, eller hur!

Det är grunden som visar hur högt ett hus kan bli. En svag och undermålig grund kan aldrig bära upp en magnifik skyskrapa. En svag och undermålig grund kan aldrig bära upp ett gott och framgångsrikt liv.

Det är inget nytt. Många har mässat om dem före mig. Men här serverade på ett silverfat vill även jag bjuda på dem:

  1. SÖMN

  2. KOST

  3. MOTION

Så enkelt, så rent. Och så ofta negligerat!

Jag kallar dem för de tre trotjänarna, för jag vet att om jag väljer att anlita dem kommer de att vara mig lojala och ta hand om mig på bästa sätt. Om jag däremot inte tar hjälp av dem, kommer jag aldrig att kunna bygga något vackert. Visa mig den människa som med dåliga sömnvanor, skräpkost och en daglig motion som på sin höjd består av de steg som tas för att leta upp fjärrkontrollen till teven - som lever ett glädjefyllt liv. Visa mig en skyskrapa utan stabil grund.

Personligen har jag identifierat "sömn" som min nummer 1. Med en god natts sömn blir resten av dagen mycket enklare. Utan, är det som bäddat för en krasch. Det fina med de tre trotjänarna är att de håller ihop. Siktar du in dig på en, påverkar du även de andra. Om jag vill förbättra min sömn kan jag göra något som siktar in sig direkt just på sömnen. Som att till exempel bestämma och installera en regelbunden sovrytm eller att se till att inte utsätta mig för starkt sömnskadligt skärmljus timmen innan sänggåendet. Eller så kan jag sikta vid sidan om och göra någon förbättring avseende kosten eller motionen och jag kommer ändå att träffa även sömnen. Vad kan jag då göra för att förbättra något kring min sömn - 1%?

Vad kan jag göra för att förbättra något i min kost 1%?

Vad kan jag göra för att förbättra något gällande min motion 1%? Men 1% kanske låter litet och futtigt. Som att det bara är typ 1% och inte spelar någon större roll. Med det resonemanget visar man att man inte känner till begreppet och kraften av ”aggregation av marginella vinster” eller samlandet på små steg i rätt riktning. Tro mig, din skyskrapa kommer att så småningom skjuta i höjden om du verkligen börjar samla på små steg i rätt riktning. Eller välj att inte tro mig, men samla ändå och se själv att jag har rätt. "Feeling is believing!" Inget övertygar en mer än att få uppleva en sak själv.

När du förbättrar något lite varje dag, uppstår så småningom stora saker. Vänta dig inte att resultatet ska visa sig i morgon, eller nästa dag, men med tiden kommer denna inställning att betala sig ymnigt. Leta inte nödvändigtvis efter den stora, snabba förbättringen. Sök det lilla steget en dag i taget. Det är det säkra sättet för att något ska hända - och när det händer, varar det.

 

Our Recent Posts

Tags

076 248 63 16

©2019 av OPTIMALIST Roger Bengtsson